17 Mart 2009 Salı

Ben, Biz Özgür müyüz?




* “Özgürlük istenilen şeyi yapabilme serbestliğidir.“ - JOHN LOCKE

* “Bir kimsenin düşüncesini açıklayamaması köleliktir. “ - EURİPİDES

* “Özgür doğan insan her yerde zincire vurulmuştur. “ - JEAN JACQUES ROUSSAEU




Ben özgürlüğümü istiyorum demekle geçen çocukluk ve gençlik yıllarından sonra özgürlüğü, bir daha düşünüyorum... Bizler gerçekten özgür müyüz?

Yıllar geçtikçe, büyüyüp olgunlaşma evrelerine girdikçe anlıyorum, özgürlük diye bir şeyin olmadığını.. Anlıyorsunuz değil mi? Özgürlük yok. O bizim kendimizi paralarcasına bağırıp çağırdığımız ben özgürüm kavramı yok.

Özgürlüklerin kısıtlanarak yaşatıldığı bu hayatta kim ne kadar özgür? Toplumun verdiği gereksinimlerle yaşatılan hayatta kim ne kadar özgür? Yapacağımız eylemlerde aile eş dost iş vb. gibi şeyler düşünülerek kısıtlanan eylemlerimizle kim ne kadar özgür?

Bizler kendi iç dünyamızda özgürüz düşüncelerimizde, hayallerimizde, masallarımızda...

Bizler teorik olarak özgürüz. Evet, özgürüz çünkü düşünüyoruz, irademiz var, bizleri birbirimizden ayıracak özelliklerimiz var. Ama hepsi bu kadar değil mi? Kendi kararlarımızı kendimiz veriyoruz ama içinde hep birileri ya da bir şeyleri düşünerek... Düşünüyoruz, zorunlu bir bilinçaltıyla veya bir gereksinimle. EVET DÜŞÜNÜYORUZ! Bir karar verirken olayın içindeki şahısları ve durumları düşünerek davranıyoruz.

Asıl önemli olan konu özgür değiliz, çünkü hayatımızda hep hesap vermemiz gereken ve sorumlu olduğumuz kişiler var. Her şeyi dilediğimiz gibi yaşayamadıktan sonra düşüncelerimizi aklımızdan geçtiği gibi değiştirmeden, söyleyemedikten sonra biz özgür müyüz gerçekten?

BİR DÜŞÜNELİM?

Hep bir sorumluluğun altında geçen hayatlarımız varken kimse istediği gibi davranamazken özgürlük hayatımızın neresinde oluyor.

BİR DÜŞÜNELİM?

Özgürlük felsefesine bakarsak, evet özgürüz ama hayatın içinde yol almaya çalışan bireyler olarak bakarsak, hayır değiliz. Dilimize bu kadar doladığımız hemen hemen her konuşmamızda dile getirdiğimiz BEN ÖZGÜRÜM cümlesi sizce söylendiği kadar gerçek mi?

DÜNYAYA SEÇMEDEN SEÇİLMEDEN GELEN BİZLER GERÇEKTEN ÖZGÜRMÜYÜZ???

KAYNAKLAR:
(*) www.canaktan.org/canaktan_personal/canaktan-arastirmalari/ozlu-sozler/aktan-ozgurluk.pdf

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder